جیغ بنفش چیست
نوشته شده توسط : عکس دختر ایرانی
ابتدا باید بدانید ریشه جیغ بنفش چیست

Boookan.blogfa.com

شاید بارها و بارها عبارت جیغ بنفش را شنیده وحتی آن را به کار برده باشیم بدون اینکه بدانیم این عبارت از کجا آمده است . برای رسیدن به اصل مطلب ناچار باید مقدمه ای کوتاه  بنویسم.

درکنار حرکت حساب شده نیما برای ایجاد تحول در شعر فارسی، حرکتهای نسنجیده و عجولانه ای از طرف بعضی از شاعران صورت گرفت. ویژگی مشترک همه این حرکات بریدن از قوانین و اصول شعر کلاسیک و تفلید کامل از شعر مدرن مغرب زمین بود.

دکتر محمد مقدم در سالهای 1313و1314 سه مجموعه با عنوان های راز نیمه شب، بانگ خروس و بازگشت به الموت را منتشر کرد و گمان کرد که سبکی نو را در شعر فارسی رقم زده است.

Boookan.blogfa.com

پس از او دکتر تندر کیا در سال 1318 از فرانسه به ایران بازگشت و در همان سال بیانیه ای با عنوان "نهیب جنبش ادبی – شاهین"صادر کرد و به خیال خودش به حیات شعر سنتی فارسی خاتمه داد.

دکتر علی شیرازی (شین پرتو) نیز پس از بازگشت از فرانسه در سال 1325 سه مجوعه با نام های ژینوس، دختر دریا و سمندر را تحت تاثیر اشعار سپید شاعران فرانسوی منتشر کرد که این مجموعه نیز راه به جایی نبرد.

تلاش جدی تر را هوشنگ ایرانی انجام داد.او تحصیل کرده فرانسه و اسپانیا بود وپس از باز گشت به ایران تحت تاثیر شعر مدرن غرب به شعر منثور روی آورد و مجموعه های" و اکنون به تو می اندیشم ، به توها می اندیشم"(1334) بنفش تند بر خاکستری(1330)شعله ای پرده را برگرفت و ابلیس به درون آمد(1331) خاکستری(1331) را منتشر کرد.مخصوصا شعری از او با نام "کبود" که در سال 1329در شماره دوم نشریه خروس جنگی به چاپ رسید، تعجب و استهزای بسیاری از اهل ادب و شعرا را به دنبال داشت:

هیما هورای

گیل ویگولی

نیبون نیبون

غار کبود می دود

دست به گوش وفشرده پلک و خمیده

یکسره جیغی بنفش می کشد

گوش – سیاهی زپشت ظلمت تابوت

کاه - درون شیر را می جود

هوم بوم

وی یو هو هی ی ی ی

هی یایا هی یا یا هی یایایا ااا

جوشش سیلاب را

بیشه خمیازه ها

ز دیده پنهان کند...

Boookan.bogfa.com

هیچ یک از این تلاش ها مورد استفبال قرار نگرفت و به همین دلیل این گونه به اصطلاح اشعاربا شاعرانشان  در مجامع ادبی مورد تحقیر و تمسخر قرار گرفتند وبه انزوا کشیده شدند واز آنجا جیغ بنفش در مورد شعرهای خالی از وزن و بی معنی و عجیب و غریب به کار گرفته شد.البته باید اشاره بکنم که  این حرکات در اصل شروع جریان موج نو حجم گرا بود. در فرصت مناسب در این مورد این جریان هم برایتان خواهم نوشت

Boookan.blogfa.com

حال چرا امروزه از اصطلاح جیغ بنفش اینقدر استفاده میشود

امروز از این اصطلاح برای جیغ های خانوما استفده میشود که هیچ معنی ندارد و فقط به صورت دیوانه وارانه توسط خانوما برای به کرسی نشاندن حرفای خود صورت میگیرد

Bookan.blogfa.com



عکس دختر , عکس دختر ایرانی , عکس ایرانی , عکس بازیگران ایرانی , عکس بازیگر ایرانی, عکس زنان ایرانی, عکس زیباترین دختر ایرانی, عکس پسر ایرانی, عکس پسران ایرانی ، u;s nojv , u;s nojv hdvhkd , u;s hdvhkd

:: بازدید از این مطلب : 578
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 6 شهريور 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: