تحولات مربوط به انتخاب اسم در ایران
نوشته شده توسط : عکس دختر ایرانی

تحولات مربوط به نامگذاری فرزند، ارتباط معنی داری با تحولات اجتماعی فرهنگی دارد. در پژوهشی که سید محمود نجاتی و سمیه افشار به انجام رسانده اند،نامگذاری فرزندان دختر و پسر شهر تهران بین سالهای 1357 و 1380 مورد بررسی قرار گرفته و تاثیرات تحولات ارزشی در جامعه بر تحولات مربوط به نامگذاری، سنجیده شده است.

در مقاله مذکور، نام ها به سه بخش عمده اسلامی، ایرانی و غربی تقسیم شده و نام های اسلامی و ایرانی نیز خود به دو دسته مدرن و سنتی تقسیم شده است.

بر اساس یافته های پژوهش مذکور، در دوره انقلاب بیشترین انتخاب اسم، مربوط به اسم سنتی - اسلامی بوده و در دوره جنگ نیز کمابیش این رویه حفظ شده است. به تدریج این روند تعدیل شده و در دوره اصلاحات، بیشترین پراکندگی به چشم می خورد.

در دوره انقلاب انتخاب اسم غربی دو و نیم درصد، پایان جنگ 5% و در دوره اصلاحات 16% بوده است. برای اسامی ایرانی مدرن و سنتی و نیز اسامی اسلامی مدرن، افت و خیز چندانی مشاهده نمی شود ولی اسامی سنتی اسلامی به صورت جزئی کاهش داشته اند.

مقاله مذکور به بررسی پراکندگی جغرافیایی نیز توجه کرده و به این نتیجه رسیده است که در مناطق شمال شهر تهران، اسامی غربی و مدرن بیشتر مورد توجه بوده اند.

نهایتاَ‌ آقای نجاتی و خانم افشار در مقاله خود، رابطه ای بین نظام ارزشی جامعه و تحولات آن با روند انتخاب اسم فرزند دختر و پسر برقرار کرده اند و نظریاتی در این خصوص ارائه داده اند.

برگرفته از:

http://ihss.ac.ir/files/fa/journals/203/287.pdf



عکس دختر , عکس دختر ایرانی , عکس ایرانی , عکس بازیگران ایرانی , عکس بازیگر ایرانی, عکس زنان ایرانی, عکس زیباترین دختر ایرانی, عکس پسر ایرانی, عکس پسران ایرانی ، u;s nojv , u;s nojv hdvhkd , u;s hdvhkd

:: بازدید از این مطلب : 806
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 30 مرداد 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: