موزه جواهرات ملی ایران و جواهرات سلطنتی ایران (قسمت سوم)
نوشته شده توسط : عکس دختر ایرانی
سلام

 

سپر نادر 

سپر نادری  یک اثر هنری فوق العاده و نمونه کاملی از تقارن و دقت ریاضی است که از پوست کرگدن ساخته شده است و در حدود ۱٫۵ فوت (۴۶ سانتی متر) قطر دارد. نادر در جنگهای بسیاری از این سپر استفاده کرده است. پوشش این سپر در ابتدا ساده بوده است که با دستور فتحعلیشاه قاجار مرصع شده است. مرکز این سپر توسط یکی از بزرگترین یاقوتهای سرخ رنگ در جهان با وزن ۲۲۵ قیراط تزئین شده است که توسط ستاره‌ای از ردیفهای الماس بیرنگ و یاقوت و  زمرد احاطه شده است همچنین هشت زمرد بزرگ در اندازه‌های متفاوت پشت سر هم با یاقوت‌های در میان زمرد به صورت چهار ردیف مجزا، یکی عمودی، افقی، و دو ردیف در بین این دو دیده می‌شود. ‏‎ ‎این سپر ترکیبی از دقت ریاضی و پالایش هنری است. طراحان و هنرمندان این اثر هنری نفیس بدون شک یک کار دشوار را بدون دستگاههای برش و اندازه گیری دقیق در پیش داشته‌اند که می‌توان آفرینش این اثر هنری را کمال هنر جواهر سازی در ایران نامید.‏

  منبع : ww.ettelaat.com 

 
 
تاج فرح
 
تاج مورد استفاده فرح پهلوی ، این تاج در سال 1346 مصادف با 1967 میلادی توسط وان کلیف و آرپل ساخته شد. بدنه این تاج از پلاتین است و درفرانسه ساخته اما از آنجا که اجازه خروج جواهرات سلطنتی از خزانه وجود نداشته جواهرسازان فرانسوی به ایران می آیند و جواهرات را در ایران بر روی این تاج نصب می‌کنند.تعداد سنگهای قیمتی آن به شرح زیر است :
1469 قطعه الماس برلیان
36 قطعه زمرد
2 قطعه لعل 
34 قطعه یاقوت 
105 قطعه مروارید 
وزن این تاج 1480/90 گرم می باشد.
 
 
تاج فرح از نیم رخ 
 
 
تاج فرح از نزدیک
 
 
تاج عباس میرزا و جبه امیر کبیر
 
درگنجه شماره 19 کلاهی به شکل یک تاج وجود دارد که  بدنه آن از پارچه اطلس و مخمل قرمز است که روی آن مروارید دوزی و پولک‌ دوزی شده است و یک تخمه زمرد درشت با گیلاوی  الماس در چنگ طلا در بالای کلاه  قرار نصب شده است..این کلاه  مخصوص عباس میرزا پسر فتحعلی شاه بوده و او از این کلاه در آئین های رسمی و مراسم سلام  استفاده می‌کرده است. عباس میرزا  از سردار های شجاع قاجار بود  (تنها قاجار زاده شجاع).  ( زمان ساخت اوایل قرن 19 م)
 
 
 
 دراین گنجه به غیر از کلاه عباس میرزا ، لباسهای ناصر الدین شاه و جبه امیر کبیر وجود دارد .این جبه که از ابریشم و زر بافت می باشد حاشیه آن با منجوق و مروارید دوزی تزئین و آراسته شده است .   
 
 
 
جقه ها (پیش کلاه ها)
 
جقه ها (پیش کلاه ها)یکی دیگر از جواهرات زیبای موزه هستند که از هنر و ذوق سازنده ی آن، انسان را بی اختیار به تحسین او وا میدارد.   بعضی بوته جقه را ساخته شده از پر پرندگان و  آن را کوچک کرده سرو سرافکنده  میدانستند  ، نشان ایران و ایرانیان و نمادی از راستی و تواضع ایشان  .
 
 
 
جقه فتحعلی ، این زیور که مجلل ترین  جقه مجموعه است مورد علاقه بسیار فتحعلی شاه بود و در بسیاری از تصاویری که از او به جاست ، بر پیشانی تاج کیانی دیده می شود . ( زمان ساخت اوایل قرن 19 م)
 
 
جقه فتحعلی شاه از نمای نزدیک 
 
 
جقه ای با زمرد های خوش رنگ با پایه ی طلایی
 
 
گل سینه هایی به شکل پرندگان
 
هنرمندان عصر قاجار گه گاهی نیز مرواریدهایی را که به شکل بدیع بودند در زینتهای خاصی که طرحشان بر گرفته از مروارید بود استفاده میکردند .  یکی از این طرح ها گل سینه بانوان بود.  
زیباترین گل سینه های مورد پسند بانوان نیز در موزه جواهرات ملی قرار دارند . این گل سینه ها با مروارید های بسیار درشت که به وسیله ذوق و هنر سازنده آن تبدیل به اشکال پرندگان شده است .  در این  سنجاق ها اردک از مروارید سیاه  ، قو و غاز نیز از مروارید سفید ساخته شده و بالهای آنها با الماس آراسته شده است . ( زمان ساخت قرن 19 م)
 
 
 
 
انفیه دان زمرد بسیار اعلاء که از 92 قطعه زمرد خوشرنگ و صاف تشکیل شده است . پایه های آن از طلا و روی آن با الماس آراسته شده است . ( زمان ساخت نیمه دوم قرن 19 م)
 
 
آفتاب و لگن طلای مینا کاری شده جهت شستن دست شازدگان ( زمان ساخت اوایل قرن 19 م)
 
 
تنگ مرصع ، در تزئین این تنگ از همه سنگهای قیمتی و زیبا استفاده شده و از هیچ چیزی کم نگذاشتند بدنه آن را با الماس ، زمرد و یاقوت آراسته اند و دور  دهانه لوله آن آویز مروارید دارد.    ( زمان ساخت نیمه دوم قرن 19 م)
 
نکته قابل توجه اینکه ، تزئینات بدنه آن به نظر من شبیه صورت خرس تنبل (کوالا)است. نظر شما چیه ؟
 
 
   صورت کوالا
 
 
ادامه دارد ...
 
زمان بازدید موزه تا لحظه نوشتن این پست از شنبه تا سه شنبه به غیر از روزهای تعطیل و ساعت تهیه بلیط از 14 الی 16:30 و زمان خاتمه بازدید ساعت 17 می باشد . 
شماره تلفن موزه 64464700 می باشد.     
 
منبع مطالب و عکس های این پست برگرفته از سایت و فیلم مستند جواهرات ملی ، کاری از بانک مرکزی جمهوری اسلامی می باشد  و ضمنا از پایین بودن کیفیت عکسهای این پست معذرت می خواهم چون عکاسی از موزه امکانپذیر نمی باشد. 

 



عکس دختر , عکس دختر ایرانی , عکس ایرانی , عکس بازیگران ایرانی , عکس بازیگر ایرانی, عکس زنان ایرانی, عکس زیباترین دختر ایرانی, عکس پسر ایرانی, عکس پسران ایرانی ، u;s nojv , u;s nojv hdvhkd , u;s hdvhkd

:: بازدید از این مطلب : 1003
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 5 شهريور 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: