سد کارون 3 از بلند ترین سدهای ایران
نوشته شده توسط : عکس دختر ایرانی
سلام

 

رود خانه کارون پر آب ترین و طویل ترین رود ایران است و از رشته کوههای زاگرس سرچشمه میگیرد طول این رود 950 کیلومتر بوده و در منطقه ای به نام گتوند وارد دشت خوزستان می شود. در 28 کیلومتری شرق شهرستان ایذه دستان توانمند متخصصان ایرانی ، در اجرایی کم نظیر ، بلندترین سد ایران بنا کرده اند .

سد کارون سه با توجه به ابعاد ساخته های زیرزمینی و روباز آن ، بزرگترین طرح سدسازی ایران و از جمله بزرگترین پروژه های عمرانی کشور است.

انجام عملیاتی طرح کارون سه در مقایسه با سد دز در برخی ابعاد تا هفده برابر کاربری داشته است. آغاز بنای ساختمان اصلی سد کارون سه و نصب تجهیزات نیروگاهی و بهره برداری از سد کارون ، نیروگاه ،آبگیری و راه اندازی اولین واحد در اسفند ماه سال 1383 انجام شد.

طول جاده های احداثی برای این پروژه ی ملی حدودا 33 کیلومتر و تونلهای افقی و قائم آن حدود 22 کیلومتر است.

این سد با ارتفاع 205 متر  که از پی آن  محاسبه می شود و طول تاجی برابر با 462 متر و عرض 29/5 متر در پی و 5/5 متر عرض در تاج و حجم مخزنی با گنجایش 3 میلیلرد متر مکعب آب و ایجاد دریاچه ای به وسعت 48 کیلومتر مربع و 60 کیلومتر طول بزرگترین سد ایران است.

ساختمان نیروگاه زیرزمینی طرح سد کارون در حدود 500 متر پایینتر از محور سد در تکیه گاه راست رودخانه قرار دارد. مغار نیروگاه کارون سه با وسعت 300 هزار متر بزرگترین نیروگاه زیرزمینی ایران است.

این سد بزرگترین نیروگاه آبی ایران است که پس از بهره برداری کامل از 8 واحد 285 مگاواتی آن ، قادر خواهد بود تا سالیانه 4172 میلیون وات ساعت انرژی مورد نیاز را برای این استان تولید کند.

کارون سه دارای تونلهای پایاب نیروگاهی می باشد که وظیفه ی آنان هدایت آب و انتقال آب خروجی از نیروگاه به رودخانه است. طول این دو تونل بطور متوسط 165 متر و قطر آنها 14 متر و بدنه ی آن بتونی می باشد.

طرح کارون سه جدای از سودآوری های کلان در بخش نیروگاهی و تولید انرژی و بالابردن قابلیت های کشاورزی منطقه ، با ایجاد خطوط جدید آبرسانی و ایجاد ناوگان جدید حمل ئ نقل بار و مسافر به عنوان جایگزین راههای   روستایی  صعب العبور قبلی ، آینده درخشانی را برای منطقه به ارمغان آورده است.

مطالب و عکسهای بالا برگرفته از مستند تلویزیونی (ایران دیاری برای تمام فصول ) می باشد.

برای رفتن به سد کارون 3 شما باید از سمت شهرستان ایذه ، راه ایذه -دهدز را ادامه دهید و بعد از طی 28 کیلومتر ، تاج سد در مقابل شما خود نمایی می کند و برای دیدن دریاچه و قایق سواری و دیدن مناظر زیبای پشت سد باید همان راه را ادامه داده و به پلهای دو قلوی آن میرسید. 

 

پلهایی که از بالای آن می توان طبیعت زیبای سد را دید و به مهندسان آن به خاطر این نمایش و توان داخلی آفرین گفت.

 

 

چند کیلومتر بعد از رد کردن پلها به راهی که به سمت دریاچه میرود ، می رسیم  . در کنار دریاچه شناورهایی برای جابجایی خودرو و اشخاص بصورت رایگان به سمت دیگر دریاچه و روستاهای آنطرف و آبشار دیدنی شیوند (با احداث سد مسیر دسترسی به آنها از بین رفته است)، درنظر گرفته شده است. از قایقهای اجاره ای برای گردش روی دریاچه و دیدن دره های پر از آب سد و تاج آن میتوانید استفاده کنید.

اگر فرصت کافی داشتید دیدن آن سوی سد ، روستاها و آبشار زیبای آن را از دست ندهید.

 

 


عکس دختر , عکس دختر ایرانی , عکس ایرانی , عکس بازیگران ایرانی , عکس بازیگر ایرانی, عکس زنان ایرانی, عکس زیباترین دختر ایرانی, عکس پسر ایرانی, عکس پسران ایرانی ، u;s nojv , u;s nojv hdvhkd , u;s hdvhkd

:: بازدید از این مطلب : 823
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 5 شهريور 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: